Sygnalista w firmie – o czym musisz pamiętać?

Sygnaliści działający na terenie UE są chronieni na podstawie dyrektywy o ochronie osób zgłaszających naruszenie prawa. Dyrektywa to zobowiązuje kraje członkowskie do wprowadzenia krajowych przepisów prawa, które będą obowiązywały w podmiotach prawnych. Podmioty zobowiązane do wprowadzenia tych przepisów w większości czekają na ustawę krajową, która na razie jest ciągle w fazie projektu.

Na co należy zwrócić uwagę projektując system zgłaszania naruszeń?

Projektując system zgłaszania naruszeń musisz pamiętać o paru najważniejszych rzeczach. Przede wszystkim powinieneś przeanalizować jak duża jest Twoja organizacja, czy dysponujesz kompetentnym pracownikiem, który będzie mógł zająć się obsługą zgłoszeń oraz komu będziesz musiał udostępnić kanał zgłoszeń wewnętrznych. Zdecydujesz wtedy jaki sposób zgłaszania przyjąć. Czy będzie to telefon, adres e-mail, tradycyjny list czy dedykowana aplikacja. Przeanalizuj ryzyko związane z każdym udostępnionym kanałem zgłoszeniowym, abyś wiedział jak zabezpieczyć cały system. Zwróć uwagę, czy wybrana przez Ciebie osoba/osoby wyznaczone do przyjmowania zgłoszeń mają odpowiednie kompetencje i są prawidłowo umiejscowione w schemacie organizacyjnym, aby miały odpowiednią swobodę w podejmowaniu działań.

Udokumentowana procedura przyjmowania zgłoszeń

Następnym krokiem jest przelanie wstępnych ustaleń dotyczących obsługi zgłoszeń na papier. Czy będzie to procedura, instrukcja, regulamin – nazwa nie ma znaczenia. Ważne, aby regulacja zawierała m.in. informacje dotyczące sposobów przyjmowania zgłoszeń, odpowiedzialności poszczególnych pracowników, wymagane terminy i działania. Kiedy powstanie ostateczny projekt należy go skonsultować ze związkami zawodowymi lub przedstawicielem pracowników, o czym mo przeczytać tu https://sygnalista24.info/oferta-wdrozenia-dyrektywy-o-sygnalistach/sygnalista-w-zakladzie-pracy/. Po akceptacji tych osób podajesz do wiadomości procedurę zgłoszeń wewnętrznych.

Szkolenie pracowników

Następny krok, to uświadomienie pracowników i innych osób, które mają prawo takie naruszenia zgłosić. Przedstaw wprowadzone rozwiązanie. Zapewnij ich, że system przyjmowania zgłoszeń jest dla nich bezpieczny i żadne działania odwetowe ich nie spotkają, a dane ich są poufne. Przygotuj taki system, abyś i Ty miał tą pewność.

Previous post SureFire rozszerza swoją ofertę o nowe myszy do precyzyjnych gier
Next post Zmiany społeczne w randkowaniu – tylko dla jednej na pięć kobiet istotna jest szarmanckość

Dodaj komentarz